Jak ogłosić upadłość konsumencką? To pytanie zadają sobie najczęściej osoby, które nie są wstanie uregulować swoich zobowiązań finansowych. Jeśli poziom posiadanych zobowiązań przekracza możliwości finansowe dłużnika skuteczne ogłoszenie upadłości konsumenckiej może okazać się najlepszym wyjściem.
Czym jest upadłość konsumencka?
Najogólniej rzecz ujmując istota upadłości konsumenckiej sprowadza się do oddłużenia upadłego. Jednakże spotkać można się z podejściem, które wskazuje, że samo oddłużenie następuje jedynie po złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Pogląd ten jest błędny. Podkreśla się, że złożenie wniosku to niezmiernie ważna czynność, która rozpoczyna całą procedurę oddłużenia. Poza tym ważne jest wcześniejsze przeanalizowanie sytuacji, w której znalazł się dłużnik. Taka analiza może okazać się kluczowa dla całego procesu oddłużania. Bez wątpienia upadłość konsumencka ma pozwolić na oddłużenie. Jednakże dłużnik musi być świadomy, że ma ona również pozwolić na możliwie jak największe zaspokojenia wierzycieli. Jest to ważne, gdyż w toku postępowania dochodzi do objęcia przez syndyka ogółu majątku dłużnika. Następnie majątek ten ulega likwidacji, a pozyskane w ten sposób środki mają służyć zaspokojeniu wierzycieli.
Skuteczne ogłoszenie upadłości konsumenckiej
Jak ogłosić upadłość konsumencką w skuteczny sposób? Kluczem jest spełnienie przesłanek ogłoszenia upadłości. Jako najważniejszą z nich wskazać należy to, że dłużnik musi być niewypłacalny. Poza tym taka niewypłacalność musi być trwała. O trwałym braku wypłacalności można mówić, gdy dłużnik nie jest wstanie regulować własnych zobowiązań wymagalnych od co najmniej trzech miesięcy. Podkreślić należy, że konsumencki nie są zobligowani do ogłaszania upadłości. Jest to jedynie możliwość i przysługujące im prawo, z którego mogą, ale nie muszą skorzystać. Podstawą skutecznego ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest staranne przygotowanie wniosku, a także dogłębna analiza sytuacji dłużnika przed przystąpieniem do jej ogłoszenia. Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej powinien być wolny od braków formalnych. Ich pojawienie się powodować może nawet kilkumiesięczne opóźnienie w rozpatrzeniu wniosku.
Co dalej?
Konsument po ogłoszeniu upadłości powinien zwrócić uwagę na współprace z syndykiem. Taka współpraca sprowadza się do wydania majątku, a także przekazania syndykowi wszelkich niezbędnych informacji związanych z majątkiem. Jest to ważne z tego względu, że określenie planu spłaty wierzycieli następuje w oparciu o informacje, które zostały przekazane syndykowi. Poza tym upadły posiada prawa, które sprowadzają się przede wszystkim do możliwości wyłączenia dochodu z masy upadłości. Prawem upadłego jest również możliwość wnioskowania o wydzieleni jemu środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Jeśli upadły posiada nieruchomość to ma również możliwość uzyskania prawa do zamieszkiwania w niej.
Powyższe pokazuje, że ogłoszenie skutecznej upadłości konsumenckiej wymaga zaangażowania ze strony dłużnika. Jednakże takie zaangażowanie i odpowiednie przygotowanie może być początkiem końca problemów finansowych. Dlatego też w sytuacji braku trwałej wypłacalności warto zainteresować się upadłością konsumencką.
O autorze