Postępowanie upadłościowe charakteryzuje się pewnymi cechami, do których należy występowanie określonych jego etapów. Jednym z nich jest sporządzenie listy wierzytelności. Jej opracowaniem zajmuje się syndyk. Lista wierzytelności składa się z wierzycieli, którzy zgłosili swoje wierzytelności. Poza nimi na liście znajdują się grupy wierzycieli uwzględnione przez syndyka z urzędu.
Lista wierzytelności w czasie postępowania upadłościowego
Sporządzenie listy wierzytelności pozwala na określenie kręgu faktycznych wierzycieli upadłego. Dzięki niej staje się możliwe wskazanie kto weźmie udział w podziale środków pozyskanych wskutek zlikwidowania majątku należącego do upadłego. Poza tym w czasie omawianego etapu dochodzi do wykluczenia z postępowania upadłościowego podmiotów, których wierzytelności uznano za bezzasadne. Podmiot, który wyraża chęć zgłoszenia swojej wierzytelność, musi pilnować terminów oraz udokumentować daną wierzytelność.
Zauważyć należy, że sporządzenie listy wierzytelności ma miejsce podczas postępowania upadłościowego. Pomimo tego może ona znaleźć zastosowanie poza nim. Jeśli nastąpi zakończenie albo umorzenia postępowania wyciąg z zatwierdzonej listy wierzytelności jest tytułem egzekucyjnym przeciw upadłemu.
Syndyk i sędzia – komisarz podczas sporządzania listy wierzytelności
Po zgłoszeniu wierzytelności sędzia – komisarz weryfikuje, czy wnioski nie zawierają braków formalnych. W sytuacji, gdy zgłoszenia dokonuje profesjonalny pełnomocnika, to następuje zwrot bez wzywania do ich uzupełnienia. Natomiast w sytuacji, gdy zgłoszenie nie zawiera braków formalnych sędzia – komisarz przesyła jego odpis syndykowi. Rola syndyka sprowadza się do weryfikacji tego, czy wierzytelność ma odzwierciedlenie w księgach rachunkowych upadłego. Następnie syndyk dokonuje wezwania upadłego do przedłożenia oświadczenia dotyczącego uznania bądź nieuznania wierzytelności. Jeśli upadły nie uznaje wierzytelności zobowiązuje się go do złożenia wyjaśnień w tej materii.
Kolejną czynnością syndyka jest sporządzenia listy wierzytelności. Ustawowy czas na jej sporządzenie to dwa miesiące od zakończenia okresu, w którym można zgłaszać wierzytelności. Zaznaczyć należy, że termin ten określa się jako instytucjonalny. Z tego względu jego niedotrzymanie nie powoduje jakichkolwiek skutków.
Treść listy wierzytelności
To, co ma być zawarte w liście wierzytelności w sposób szczegółowy określa ustawa. Do najważniejszych kwestii zaliczyć należy sumę, w jakiej wierzytelność podlega uznaniu. Poza tym ma zawierać sumę, według której obliczać będzie się głos wierzyciela w głosowaniu nad układem. Lista wierzytelności zawiera również informacje na temat tego czy wierzytelność jest zabezpieczona oraz w jaki sposób. Oprócz tego należy wskazać informację czy wierzyciel dysponuje prawem potrącenia oraz jaki jest stan postępowania. W ustawie określono inne kwestie, które mają zostać zawarte.
O autorze